Selamat Menyambut Maulidur Rasul



Salam rakan muda..

Menjelang sahaja tarikh 12 Rabiulawal dalam tahun hijrah,umat islam di seluruh Malaysia akan menyambutnya..Malahan kerajaan Malaysia pun bagi cuti pada tarikh tersebut..

Semalam pagi2 lagi saya dapat msg dari jue2 & shbat saya dri UIA(tak dengar bunyi sebab hp silent..).. mengucapkan selamat menyambut maulidur rasul..Maka,saya pun terdetik untuk mencari asas2 mengapa diadakan sambutan maulidur rasul..

Saya ingat lagi,ustazah kat sekolah agama saya cakap...kita sambut maulidur rasul dan berarak ni kerana kita sayang pada Rasullulah S.A.W...Baginda adalah satu anugerah Allah yang sangat besar kepada manusia yang kemudiannya diangkat menjadi rasul untuk membawa ajaran yang benar bagi menyelamatkan kita di dunia dan akhirat...Ya,saya akui saya masih lagi berpegang pada kate2 ustazah..(sangat rindu zaman sekolah dulu..) :)

Saya akui,diri ini masih mentah dan masih mencari..Tapi,saya suka berkonsi apa yang saya jumpa dalam tulisan insan lain mengenai sambutan maulidur rasul..Ini antara link sumber2 yang saya rase dapat membantu sesiapa yang ingin lebih tahu tentang asas sambutan maulidur rasul...Harap sudi baca..jumpa di lain entri.. TQ;)

http://www.sunnah.org/publication/malay/maulid.htm#PRAKATA

http://bahrusshofa.blogspot.com/2006/01/tempat-lahir-junjungan-saw.html

p/s:saya suka berkongsi pencarian tentang makna cuti2 umum di Malaysia..cuti yang terdekat dalam kalendar..Good Friday(tapi Sabah & Sarawak jer cuti)..nanati kiter story2 pasal tu pulak k :)

No comments:

Post a Comment

cadangan dan komen anda amat dihargai